V
an dinsdag 2 juli tot zondag 25 augustus kan je in de expozaal van het Museum Plantin-Moretus (MPM) gaan kijken naar de afstudeerwerken van onze studenten Boekontwerp en Type design.
Vier studenten Boekontwerp bedachten elk een nieuw ontwerp voor een bestaand boek over het futurisme in Europa. Tijdens het design-proces werden ze begeleid door grafisch ontwerper Jurgen Persijn. Ontdek in deze tentoonstelling hoe de studenten op een geheel eigen manier futuristische ideeën in hun creatieve ontwerp hebben verwerkt.
De ontwerpers:
Euan Monaghan, Annie Naskyd, Eloise Parrack en Guðný Sigurðardóttir.
De studenten komen uit België, Nederland, UK en IJsland. De lessen liepen van december tot juni. Bij aanvang van de lessenreeks worden tekst- en beeldmateriaal van het te ontwerpen boek ter beschikking gesteld. De studenten onderzoeken hoe ze al deze informatie en verschillende tekstniveaus in een samenhangend geheel kunnen integreren. Onderzoek naar de vele typografische mogelijkheden staat centraal. Daarnaast wordt veel aandacht geschonken aan materialen en reproductiemethodes.
Resultaten Type design
Onze letterontwerpers tonen 19 nieuwe lettertypes die gemaakt werden op basis van typografisch erfgoed en oude drukken die in het museum worden bewaard. Stempelsnijders uit de renaissance, de barok en de moderne tijd werden onder de loep genomen.
Omdat de expozaal vorige zomer verbouwd werd, is dit een tentoonstelling van twee academiejaren.
Ontwerpen van: Daniel Calders, Đức Cao Xuan, Connie Dispa, Kelsey Elder, Coen Fransen, Katarzyna Friedrich, Alfonso García, Seth Haller, Heather Hobday, Leopoldo Augusto Leal, Agnieszka Małecka, Zofia Oslislo, Diego Garcia Scaro, Kenny Smet, Giacomo Stringa, Louis Theret, Dominik Thieme, Zoë Verstraete, Jeremy Vinson
Deze studenten komen uit heel Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Vietnam. De Expert course Type Design wordt al sinds 2010 gegeven door Dr. Frank Blokland, een bekende Nederlandse letterontwerper, software-ontwikkelaar en docent.
In groep werden verschillende onderzoeksvragen opgelost. Zo onderzochten de studenten van 2022‑23 de verhouding tussen kapitalen en onderkastletters, en hoe die verhouding evolueert in de loop van de geschiedenis. Het werk van 14 verschillende stempelsnijders werd onderzocht. Die onderzoeken worden met foto’s in de expo toegelicht en de originele bronmaterialen liggen erbij in de vitrine.
We kunnen niet alle nieuwe lettertypes die de studenten individueel maakten hier behandelen. Maar vier studenten werkten met de stempels en matrijzen van Hendrik van den Keere. Deze stempelsnijder, afkomstig uit Gent, werkte de laatste tien jaar van zijn leven exclusief voor Christoffel Plantin. In de collectie van het museum worden heel wat van zijn letters bewaard. De studenten konden verschillende groottes gebruiken als bronmateriaal, van erg klein (Jolie en Philosophie), naar middelgroot (Reale) tot display (Ascendonica). Eén studente maakte een vette, gotische Van den Keere, de Flamande.
Garamond en Granjon blijven ook veel studenten inspireren. Sommige studenten blijven dicht bij het bronmateriaal – we zien prachtige Canons, bedoeld voor titels. Anderen maken vrije interpretaties, door Juanjo López ‘covers’ genoemd. Vertrekkend van het werk van Guyot werd een prachtige cursief getekend.
Soms waren het de boeken die onze studenten inspireerden. Zo onderzocht een Poolse studente de cijfers in het bekende rekenboek van Simon Steven, De Thiende. Iemand anders gebruikte de atlas van Ortelius en vond daar het bronmateriaal voor bijzondere swash-letters. Een student uit Barcelona onderzocht het werk van de twintigste eeuwse letterontwerper Emil Rudolf Weiss.
Praktisch:
- In de vier zalen van de expozaal van het MPM, Vrijdagmarkt 22, Antwerpen.
- Nog tot 25 augustus.
- Dagelijks van 10 tot 17 uur. Maandag gesloten.
- Inbegrepen in het ticketprijs van het MPM
Guided tours
De makers van deze werken komen zelf aan het woord tijdens onze guided tours op zaterdag 6 en 13 juli. Volg ons op social media voor de exacte planning.